Followers

Wednesday 3 February 2016

Bab 14: Bernafas Tanpamu

Aku duduk di depan Prof. Emilia dengan perut yang semakin mengecut dan jantung yang semakin laju berdegup. Terasa kesat nak telan liur sendiri bila terpandang renungan Prof. Emilia yang tepat menusuk. Rasa macam boleh tembus ke belakang kepala.

            “So, is she the love of your life that you rabbiting on?”

            Tiba-tiba hati terasa pedih dan dalam masa yang sama jadi sedih. Dari cara mom dia cakap, nampak macam dia tak suka aku. Mom dia sangat berbeza dengan ‘mak’ dia yang aku bercakap dalam Skype tadi.

            “Mother…”

            Mata Aidan melirik ke arah aku. Jelas nampak dia tak senang dengan cara Prof. Emilia bercakap.

            Mom Aidan aka Profesor Datin Ir Doktor Emilia Ismail jungkit kening pandang Aidan. Gaya-are-you-threatening-me?

            Aidan tarik nafas berat. “Mom, I kan dah inform you hari tu. I nak kahwin dengan Fi.”

            Uh? Macam ni ke gaya Aidan bercakap dengan mom dia? Berbeza betul dengan cara dia bercakap dengan ‘mak’ dia.

            “You pasti?”

            Mata mom Aidan tajam renung dia. Huh! Kalau aku jadi pelajar Prof. Emilia, mahu kecut je nak masuk kelas.

            “I am so damn sure, mom. Stop doubting me.”

            Muka Aidan berkerut. Jelas dia tak puas hati.

            “Salah ke I tanya? You’re my son. I tak nak you buat silap.”

            Aidan mengeluh. “I pasti kali ni. You tak perlu risau.”

            Mata Prof. Emilia beralih pula pada aku. Automatik badan aku jadi keras balik.

            “What about your ex? Dia tahu pasal tu?”

            “She knows everything.”

            Aidan berkata penuh yakin sebelum pandang ke arah aku. Dia kerdipkan mata dan tersenyum nipis. Cuba tenangkan aku yang semakin panas punggung walaupun suasana di restoran Skylon Hotel ni cukup selesa.

            Dari ekor mata, aku perasan pandangan Prof. Emilia tajam memerhati gerak-geri aku dengan Aidan.

            “You tinggalkan I dengan dia.”

            Tiba-tiba Prof. Emilia bersuara. Aku terkesima, Aidan tayang muka terkejut.

            “Why?”

            “I nak bercakap dengan dia tanpa you.”

            “She’s got a name, mom! Her name is Nadine Saffiyah.” Satu-persatu Aidan sebut nama aku. Wajah Aidan tegang. Aku makin tak selesa bila diri jadi punca dua beranak ni bertelagah.

            Prof. Emilia kecilkan mata. “Please leave us alone. I’d like a word with Nadine Saffiyah.”

            Serius seram bila Prof. Emilia sebut nama penuh aku. Tegak bulu roma. Abah sebut nama aku pun tak rasa seseram macam ni. Tapi dalam masa yang sama, di sudut hati yang paling dalam ada rasa tersinggung. Nampak Prof. Emilia terpaksa sebut. Jijik sangat ke nak sebut nama aku tu?

            “Kenapa I kena ikut kata you?” Aidan mencabar.

             Aduh! Kenapa tegang sangat hubungan ibu dengan anak ni? Macam bukan anak beranak je. Langsung tak ada kemesraan.

            “Comply, or any chance you might have will be gone.”

            Aidan tarik nafas kasar sebelum bersandar di kerusi. Muka tak payah cakap. Tegang habis.

            “Fine! But please be gentle. I want her back in one piece.”

            Prof. Emilia senyum, tapi nampak sinis. “She’s not fragile and I’m not a monster. So why don’t you shush and leave us.”

            Urgh! Setepek kena dekat muka. Merah terus muka Aidan. Dan aku pula makin rasa berdebar bila Aidan bangun dari kerusi. Sebelum tinggalkan aku, Aidan pandang aku dan angguk. Cuba yakinkan aku walaupun tahap keyakinan aku dibawah paras sifar.

            Bila kelibat Aidan hilang, baru aku beranikan diri pandang Prof. Emilia. Mata dia tepat pandang aku. Sekejapan tiada kata yang terluah. Aku makin tak senang duduk, tapi mom Aidan ni boleh selamba kacau teh Earl Grey Twinnings dia yang masih berasap nipis dengan muka tenang.

            “Dah lama kenal Aidan?” soal Prof. Emilia lepas letakkan cawan di piring.

            “Tak sampai setahun.”

            “Yakin nak berkongsi hidup dengan dia?”

            “Inshaa Allah.”

            “Dah bersedia nak pikul tanggungjawab sebagai seorang isteri dan dalam masa yang sama tak abaikan pelajaran?”

            Gulp! Bertubi-tubi soalan diajukan. Gaya macam pergi temuduga. Dalam dada ni tak payah cakap la. Berdebar.

            “Ya.”

            Prof. Emilia kecilkan mata. “I tak suka pelajar yang abaikan pelajaran semata-mata kerana cinta. Matlamat utama datang sini untuk belajar. Cinta boleh datang dan pergi, tapi peluang menimba ilmu di luar negara bukan datang berkali-kali.”

            Deep! Makan dalam sungguh ayat Prof. Emilia. Pijar sekejap muka. Nampak sangat aku ni gatal tak sabar nak kahwin dengan anak dia.

            “Saya faham dan sedar tujuan utama datang sini untuk belajar, tapi…”

            Aku gigit bibir bawah. Tak jadi nak terus sambungkan ayat. Haih…seram betul tengok renungan mata Prof. Emilia. Macam boleh baca apa yang tersirat dalam hati aku.

            “Tapi?” Prof. Emilia jungkit kening. Gaya beri isyarat suruh aku sudahkan ayat yang tergantung.

            “Jodoh tu rahsia Allah. Saya serahkan pada Dia untuk tentukan apa yang terbaik untuk saya. Andai kata tertulis jodoh saya datang secepat ni saya terima dan kalau bukan pun saya terima juga. Bagi saya ilmu duaniawi dan ukhrawi kena seimbang dan cukup. Inshaa Allah, bila semuanya mantap, kita takkan tersasar dari matlamat sebenar.”

            Lepas cakap macam tu aku diam. Menanti dan terus menanti untuk Prof. Emilia bersuara. Malangnya dia hanya diam seribu bahasa. Masih memerhatikan aku dengan mata helang.
            Mula la aku pun makin menggelisah duduk. Serba-serbi tak kena.

            “Well said, Nadine Saffiyah.”

            Bersuara juga akhirnya Prof. Emilia. Tak sinis tapi aku tetap juga gementar walaupun aku yakin dengan kata-kata sendiri.

            “Apa yang you nampak pada Aidan? Apa keistimewaan dia di mata you?”

            Ohooiii…nak jawab soalan supervisor pun tak sesusah macam ni. Soalan maut tahap nak terpenggal kepala rasanya.

            Aku terdiam kejap. Tangan yang makin berpeluh aku genggam sambil otak bekerja keras mencari kata-kata yang sesuai.

            “Saya nampak Aidan Dzakirin.”

            Terangkat kening Prof. Emilia bila cakap macam tu.

            “Mind to elaborate?”

            Aku senyum segaris. “Tak ada ayat yang sesuai untuk meluahkan di bibir apa yang saya nampak tentang Aidan. Hanya akal yang menganalisa dan hati yang mengetahui keistimewaan Aidan. Istimewanya seorang Aidan tak perlu dituturkan dengan percakapan sebab kata-kata tak mampu menggambarkan keistimewaan sebenar Aidan di mata saya.”

            Jeda. Prof. Emilia masih tepat pandang aku. Tak ada tanda-tanda untuk mengalihkan pandangan dari muka aku.

            “Can you do me a favor?”

            Terkelip-kelip mata aku pandang Prof. Emilia. Tak ada angin, tak ada ribut tiba-tiba ayat tu yang keluar dari mulut dia lepas agak lama mendiamkan diri.

            “Sure.”

            Separuh teragak-agak aku berkata. Tak pasti apa yang dia nak suruh aku buat.

            “Make him the happiest man in the world. Will you?

            Uh? Aku terkedu. Otak masih gagal menangkap ayat yang baru dituturkan Prof. Emilia.

            “Nadine?”

            Buat pertama kali aku rasa kelembutan bila Prof. Emilia seru nama aku.

            “Ya.”

            “Janji dengan I you akan bahagiakan Aidan, hormati dia, sayangi dia, setia dengan dia, jadikan dia peneman di kala susah dan senang, sihat mahupun sakit.”

            “Ya.”

            Ada satu perasaan yang tengah menyelinap masuk dalam hati. Sungguh buat aku terharu. Kasih seorang ibu terbias di mata Prof. Emilia yang nampak tegas.

            “Kalau you tak tepati janji you, you akan berdepan dengan I. Deal?”

            Seram weh! Tapi aku angguk juga “Ya, Prof. Emilia.”

            Prof. Emilia tersenyum. Terkebil-kebil aku kejap. Subhanallah! Cantik. Baru sekarang aku nampak mana datangnya genetik Aidan ni. Baru aku percaya kalau orang  cakap ni mom Aidan. Berbeza dengan mak.

            “Nadine bukan pelajar aunty. Don’t call me, Prof.

            Oppsss…

            Aku sengih. “Sorry Prof. Err..Aunty.”

            Aunty Emilia senyum sebelum sisip teh dia. Aku ikut sama. Barulah boleh senang hati sikit nak basahkan tekak. Tadi terasa segala gerak-geri aku diperhatikan. Bagaikan pemburu yang menunggu masa untuk menembak.

             “I dapat tahu Nadine dah berjumpa dengan mak dan abah Aidan, betul ke?”

            Aku letak cawan atas piring. Cepat betul info tersebar. Teknologi zaman sekarang.

            “Ya, aunty. Baru kejap tadi saya dengan Aidan Skype dengan mak dan abah Aidan.”

            “Hmm…Aidan memang rapat dengan mereka. Untuk pengetahuan Nadine, mereka tu pengasuh Aidan masa kecil dulu.”

            Oh…patutlah Aidan rapat dengan dia orang.

            “Masa I tengah sambung PhD, Aidan banyak tinggal dengan mereka. Uncle pula sibuk outstation. Jadi kami kurang luangkan masa bersama dengan Aidan. Sebab tu Aidan lebih rapat dengan mereka.”

            Air muka Aunty Emilia berubah mendung. Ada nada kecil hati di hujung ayat Aunty Emilia. Hadoi…janganlah cakap Aidan dah kecilkan hati ibu kandung dia sendiri pasal hal ni. Kalau la aku tahu hal yang sebenar, memang aku akan pastikan Aidan bagitahu mak, ayah kandung dia dulu.

            “Time’s up, mom. I’m sorry I couldn’t wait any longer.”

            Tiba-tiba Aidan muncul dan berdiri di sebelah sofa aku duduk. Air muka Aunty Emilia automatik berubah serius.

            “Join us, then. Have a seat.”

            Aidan pandang aku masa dia ambil tempat duduk sofa sebelah aku dengan gaya-are-you-okay?

            Aku tayang muka kosong. Tak mahu bagi respon apa-apa. Biar Aunty Emilia yang bersuara.

            “You cakap apa ni, mom?” Aidan tayang muka curiga. Dia pandang aku dengan Aunty Emilia bersilih ganti.

            “You, her and compatibility.”

            “Mother!”

            Tiba-tiba Aidan bersuara agak tinggi. Muka tegang semacam.

            “Nadine perlu kenal you dulu Aidan. Mom perlu tahu sejauh mana Nadine sesuai untuk jadi isteri Aidan.”

            “She fits enough, mom. Aidan kenal siapa Nadine Safiyyah.”

            Mata Aunty Emilia melirik penuh makna ke arah aku sebelum mengecilkan mata bila bertemu pandang dengan Aidan.

            “Raja Aidan Dzakirin…perkahwinan bukan SmartTAG atau Touch ‘n Go ya. Tak ada juga tempoh probation yang mana you boleh walk out sesuka hati. You pasti you dah bersedia untuk melangkah ke alam perkahwinan? You pasti you boleh handle study dan perkahwinan you?”

            Kali ni aku pula yang terkejut. Tak pernah pun dia sebut tentang nama penuh dia. Hanya sekali je yang aku dengar. Itupun depan Abang Am. Tapi masa tu aku ingat dia main-main.

            Aidan tarik nafas kasar. “Mom, pernah ke you dengar I sebut pasal kahwin sebelum ni?”

            Kali Aunty Emilia yang terjungkit kening. Tapi masih diam.

            “I know what I’m doing, mom. I won’t mention about marriage if I’m not ready for commitment.”

            “Really? So tell me what’s your plan?”

            “Macam yang I bagitahu mom, I nak nikah dengan Fi di sini. I dah minta izin dengan family Fi untuk melamar dia.”

            Aunty Emilia tersenyum sikit sambil geleng kepala. Aku yang memerhatikan perbualan dua beranak ni makin tak selesa. Aku pun terlibat sama dalam topik yang dia orang bualkan tapi aku rasa dipinggirkan dan tak tahu apa-apa. Mula la rasa menyampah pun datang.

            “No.”

            “What?!”

            “You heard.”

            Serentak Aidan merengus kasar dan palingkan muka ke tepi. Jelas nampak dia tengah kawal kemarahan. Dan masa tu juga la pandangan aku bertembung dengan Aunty Emilia. Dia senyum segaris sebelum capai cawan teh.


            Dan aku terpinga-pinga dekat situ. Apakah?

P/s: Last chapter on blog. Thank you for all your support ; ]

5 comments :

  1. last chapter...uwaaaaa...xsabar nk tggu buku keluar

    ReplyDelete
  2. Bg discount la... another 1 chapter plzzzz...
    Still long time waiting this novel to publish...cannot wait...

    ReplyDelete
  3. bilaaaaaa nak release hard copy niii.....dah rinduu dkt aidan dgn fi niii T_T

    ReplyDelete
  4. Bleh x utk d next novel kurangkan pnggunaan bhsa inggeris..novel mlyu..more to bhsa mlyu pn ok..org ttp bli klu cite tu meletop..

    ReplyDelete
    Replies
    1. It's depend on the writer & how your perception to adapt the stories. I don't mind at all mix language. 😉

      Delete