Followers

Friday 15 January 2016

Bab 12: Bernafas Tanpamu

Agak lama aku termenung di meja belajar sambil pandang ke luar tingkap. Masa tengah syok layan perasaan tiba-tiba terdengar bunyi panggilan dari komputer riba. Bila aku tengok skrin, dua orang 'hulubalang' sedang menanti.
"Assalamualaikum."
"Waalaikumsalam."
"What's up, little sister? What's eating you?" soal Abang Syazwan. Di sebelah dia ada Abang Syafiq. Pelik juga ni. Macam mana Abang Syazwan boleh ada dengan Abang Syafiq?
"Where are you, Along?"
"Melbourne for sure. Can't you see your Acik?"
Acik angkat dua jari dengan kepala bertutup hoodie sweater. Bajet macho la kononnya. Ceh!
"When did you arrive?"
"Yesterday. He said he misses my money a lot. Damn him!" Abang Syazwan terus tarik bahu Abang Syafiq dan luku kepala dia. Hahaha! Ini lawak. Siapa suruh cakap tak pakai penapis. Kan dah mendapat!
Aku beralih pandang pada Abang Syamil dan Abang Syahmi yang baru masuk conversation. Si kembar yang buat aku keliru kadang-kadang. Suka trick aku.
"Wehuuu...someone's getting married!" Abang Syahmi main jungkit-jungkit kening.
"Selamat pengantin baru, semoga kekal abadi bahgia ke anak cucu..." Abang Syamil mencelah dengan nyanyi lagu Anita Sarawak. Sengal punya abang!
Abang-abang aku yang lain dah bantai gelak bila aku tarik muka empat belas.
"Stop teasing me, please..." Aku merayu dengan muka habis simpati. Selalunya dia orang akan 'termakan', tapi lain pula hari ni. Dia orang makin galak gelak. Aku julingkan mata ke atas. Biarkan je gelak dia orang reda sendiri.
"Just chill uptight little sister. You know we love to tease you." Abang Syafiq pula mencelah.
Entah kenapa tiba-tiba terharu tengok abang-abang aku berkumpul beramai-ramai semata-mata nak buat panggilan video dengan aku. Walaupun jauh terpisah beribu batu tapi dia orang sanggup berkumpul untuk bercakap dengan aku. Tahu sangat aku berada dalam masalah.
"Not today, please. I still can't believe you have given your approval. What happened brothers? What made you change your mind? What's so special about him?"
Hambik! Bertalu-talu aku ajukan soalan. Tak tahu kenapa kali ni abang-abang aku semua zip mulut ketat-ketat. Dah berapa kali aku asak dia orang tentang soalan ni. Tapi tak ada seorang pun jawab dengan jawapan yang memuaskan hati.
"He is a reliable man. We believe he can look after you."
Aku kecilkan mata pandang Abang Syahmi. Jawapan langsung tak pakai konkrit. "I don't need a man to babysit me! I am old enough to take care of myself."
"My dear little Fi, we know that you're capable to look after yourself but..." Tak sempat Abang Syazwan habis cakap Abang Syamil mencelah.
"If a man genuinely wants you in his life, he will make an obvious effort to do so and..."
"He's the man. He's brave enough to pull a stunt by flinging himself into the fire." Abang Syahmi pula sambung.
"Come on lil sis. Wake up! Cuba bagitahu Acik, berapa ramai lelaki dekat luar sana berani ambil tindakan macam tu? Tak semua lelaki ada keberanian untuk telefon abah, mak dan kesemua adik-beradik kepada perempuan yang dia nak, tahu?"
Haih...macam nilah gayanya bila Nizam's siblings berbual. Bahasa Inggeris dan Melayu akan bercampur. Aku dan abang-abang dididik sejak dari kecil lagi untuk menguasai bahasa Inggeris dan Melayu. Masa kecil, abah akan berbahasa Inggeris bila bercakap dengan kami lima beradik dan mak pula akan berbahasa Melayu. Cuma dah besar ni je abah dah campur-campur bila bercakap dengan kami.
"Including you, no?" Abang Syazwan terus jungkit kening pandang Abang Syafiq.
Abang Syafiq julingkan mata ke atas sebelum tarik hoodie turun ke muka. Abang kembar aku terus gelak. Haih...sempat lagi tu.
"Tapi Fi tak tahu keluarga dia boleh terima Fi ke tak. Fi tak kenal pun keluarga. How can I accept him without knowing his family?"
Semua terdiam seketika sebelum Abang Syahmi bersuara semula. "Well, she's got a point, bro."
"Yeah, but I'm sure he will introduce you to his family." Jawab Abang Syafiq.
"Tapi kita masih tak tahu reaksi keluarga dia."
Aku setuju dengan apa yang Abang Syamil cakap. Aku masih tak pasti sama ada keluarga dia dah tahu pasal aku dengan dia. Isu tentang latar belakang dia masih kabur lagi.
"Agree. Dia ada sebut yang keluarga dia tak kisah, tapi kita masih tak tahu keadaan sebenar. Don't say anything when you're still in doubt. You won't make the best decision."
Akhirnya! Abang Syazwan juga yang faham apa yang mengganggu aku.
"Jangan buat keputusan sebab semua orang approve dia. Fi buat keputusan ikut apa yang Fi jumpa dalam istikharah Fi. Bila dah benar-benar yakin baru bagi keputusan. Jangan biarkan hati dan akal Fi bertingkah antara satu sama lain. Pastikan jawapan yang Fi buat tak ada keraguan supaya Fi tak sesal kemudian hari."
Kata-kata Abang Syazwan meresap dalam hati sekaligus mengurangkan rasa gundah aku.
"Perkahwinan adalah permulaan perkongsian hidup antara lelaki dan perempuan di mana kematangan, kepintaran dan kesabaran akan diuji. Dugaan perkahwinan berbeza dengan alam percintaan sebab perkahwinan adalah satu ibadah suci yang termaktub dalam Al-Quran dan hadis. Bila dah namanya suci, jadi lebih banyak 'gangguan-gangguan' yang boleh meruntuhkan rumahtangga."
"Pastikan sebelum melangkah ke fasa perkahwinan, mental, fizikal, rohani dan jasmani dah bersedia. Bear in mind, berkongsi bumbung yang sama antara lelaki dan perempuan ni berbeza dengan berkongsi rumah dengan kawan yang sama jantina. Ada tanggungjawab berat yang tergalas di bahu."
Semua terdiam bila Abang Syazwan dah bersuara panjang lebar. Walaupun Abang Syazwan bukanlah abang yang garang tapi sebagai abang yang paling sulung, bila dia dah keluarkan hujah panjang lebar Abang Syamil yang peguam pun boleh hilang kata.
"Is that one of the reasons why you're still single, Along?"
Selamba Abang Syahmi kenakan Abang Syazwan lepas agak lama mendiamkan diri. Semua mata tertumpu pada Abang Syazwan. Nak tahu juga kenapa abang juruterbang yang terhangat di pasaran ni masih tak tanda-tanda nak menamatkan zaman bujang.
Abang Syazwan segaris. "Probably, yes. I'm not ready to commit myself to marriage just yet. That's my drawback."
Abang Syamil mula ukir senyuman. "Hmm...Lepas ni ada la alasan nak bagitahu mak kenapa Along tak nak kahwin."
"Dan kau pun nak pakai alasan yang sama ke Alang?" soal Abang Syafiq.
"I don't see why not?" Abang Syamil jungkit kening sambil senyum meleret.
"Kau tak nak kahwin ke bro?" Abang Syahmi tolak bahu Abang Syamil.
"Relaks bhaiI'm not into that sort of thing yet."
Waaa...aku dah nampak permainan abang-abang aku sekarang ni.
"Wow! How could you do this to me?" Aku cekak pinggang dengan muka masam. Masing-masing tayang muka blur tiba-tiba.
"What did we do?" soal Abang Syazwan dengan muka kosong.
"Bendahara, penghulu bendahari, temenggung dan syahbandar pandai tak nak kahwin dulu tapi disuruhnya kita kahwin. Agak-agaknya dah tak sabar ya nak lepaskan tanggungjawab sebagai laksamana pada adik dia yang seorang ni." Aku tarik muncung.
Dia orang berpandangan antara satu sama lain sebelum gelak berjemaah.
"Halamak! Macam mana boleh bocor rahsia ni?" Abang Syafiq tepuk dahi konon rahsia dah terlepas. Ceit!
"Eh...kita orang bukan apa. Cuma nak hadiah langkah bendul je."
Serentak Abang Syahmi dengan Abang Syamil high five sambil gelak di benua Asia. Bersambung pula dengan gelak Abang Syazwan dan Abang Syafiq di benua Australia. Tinggal aku di benua Eropah yang berasap sorang-sorang. Hampeh!
"Mana ada langkah bendul bagai kekandaku sekalian. For goodness sake, you are my brothers not my sisters!"
"Chill, lil sis. We know that, of course."
Aku jelir lidah dekat Abang Syazwan. "Gedik!"
Dia orang gelak-gelak. Dalam masa yang sama aku perasan Abang Syafiq dah mula menguap sambil gosok mata.
"Okay lil sis. Dah pukul 2.30 pagi dekat sini. I have a hockey match to catch up tomorrow."
Lepas Abang Syafiq cakap macam tu baru masing-masing nak tengok jam. Australia dan Malaysia dah malam tapi dekat Ireland masih siang lagi. Memang patut la masing-masing dah mengantuk.
"Thanks brothers. I will let you know my decision later." Kata aku sebagai penutup perbualan Nizam's siblings yang terisi dengan pelbagai perisa.
"Make sure you do." Kata Abang Syahmi
"And don't forget, whatever you decide to do, make sure it makes you happy. We will always support you." Sambung Abang Syamil.
Aku senyum lebar sambil angkat tangan ke kepala. Buat bentuk 'love'. "Love you brothers. Please pray for me."
"Always!" Serentak dia orang berkata sebelum bagi salam dan tutup perbualan.
Belum sempat aku bangun dari kerusi tiba-tiba terdengar ada orang ketuk pintu bilik dan serentak dua kepala terjengul di muka pintu.
"Sibuk ke?" Soal Tim sambil sengih.
Aku geleng kepala. "Tak. Masuklah."
Salwa dengan Tim masuk bilik aku dengan gaya berhati-hati. Sejak Aidan melamar aku hari tu dia orang nampak macam teragak-agak nak cakap dengan aku.
"What's up?" Aku pandang sorang-sorang yang ambil tempat dekat katil aku.
"Kau cakap dengan abang-abang kau ke tadi?"
Aku tahu bukan soalan itu yang Salwa nak tanya. Saja buat pusingan U dulu.
"Hurm...biasalah dia orang tu."
Lepas aku cakap masing-masing terdiam balik. Pelik! Macam ada sesuatu yang tak kena dengan dia orang ni. Dua-dua duduk serba tak kena.
"Korang ni dah kenapa?"
Salwa dengan Tim berpandangan sekejap sebelum Tim bersuara. "Hurm...kau dah buat keputusan ke pasal proposal Aidan tu?"
Aku tarik nafas berat dan jatuhkan bahu.
"Take your time. Aku pun masih terkejut Aidan boleh tiba-tiba propose kau. Berani gila dia telefon keluarga kau."
Aku mengiyakan kata-kata Salwa. "Aku pun tak sangka dia seberani tu. Tapi yang peliknya sampai sekarang aku masih tertanya-tanya macam mana Aidan boleh dapat contact keluarga aku?"
Lepas aku cakap macam tu aku perasan Tim dengan Salwa berpandangan. Air muka masing-masing berubah. Macam ada sesuatu yang tak kena. Serentak ada satu kotak berkunci dalam kepala berbunyi 'klik'.
"Korang berdua ke yang tolong Aidan?" Aku jungkit kening sambil renung dalam-dalam muka sorang-sorang.
Tim dengan Salwa mula tak senang duduk atas katil aku. Gaya macam ada duri je atas duvet tu.
"Err...sebenarnya.." Tim teragak-agak.
"Sebenarnya...ada dalam dua bulan lepas Aidan minta maklumat pasal keluarga kau. Masa tu kita orang pelik juga kenapa dia nak minta emel dan nombor telefon abang-abang kau."
Tim angguk dan mencelah. "Tapi dia cakap saja nak tahu. Kita kan nak travel sama-sama. So kalau apa-apa jadi dia orang ada maklumat tentang keluarga kita. Dia bukan setakat minta keluarga kau je, keluarga aku dengan Salwa pun dia minta."
"So kita orang langsung tak syak dia ada agenda lain masa tu. Sorry Nad." Salwa sambung bersuara dengan muka bersalah.
Licik! Pandai dia nak dapatkan info. Sepandai-pandai budak berdua ni, terpedaya juga dengan helah si suave tu.
"Nad."
Aku pandang muka Tim. Jelas ada lagi yang tak kena dengan riak muka dia orang.
"Ni untuk kau. Aidan bagi."
Dia hulurkan pendrive dengan muka takut-takut. Mula la tanda soal besar terpeta dekat muka aku.
"Apa pula ni?"
Salwa jungkit bahu. "Tak tahu. Aidan suruh pass dekat kau."
Aku tarik nafas berat sebelum ambil pendrive tu dari tangan Tim. Macam-macamlah si suave ni.
"Aidan pesan suruh buka sekarang."
Aku geleng kepala. Banyak pula arahan dia. Salwa dengan Tim dah bangun dari katil dan bersedia untuk keluar dari bilik aku.
"Tak payah keluar. Duduk je situ."
Dia orang akur. Aku pusingkan badan menghadap komputer riba dan masukkan pendrive pada komputer riba. Hanya satu folder je ada di situ dan tertulis nama aku. Aku klik pada folder tu dan satu video terpapar.
Tak lama lepas aku klik video tu, muncul Aidan di skrin sambil pegang gitar. Dia nampak santai dengan seluar jeans dan t-shirt lengan panjang yang disinsing sampai ke lengan.
"Sorry if you find this disturbing. Aidan tak tahu apa yang patut Aidan buat lagi. I've already shown you my last card."
Dia terdiam sekejap. Cuba menyusun kata. Dapat aku rasakan renungan dia tepat ke mata aku seolah-olah dia ada di depan aku.
"No matter what happens to us in the future, no matter what decision you make in the end, I hope this will make you smile." Dia hadiahkan senyuman cap peluntur. Perlahan-lahan aku pun terikut sama.
Dia betulkan letak duduk gitar atas peha sebelum petik gitar.
The strands in your eyes that color them wonderful
Stop me and steal my breath...
Oh...aku pasti hati aku dah tergolek ke kaki. Bunyi petikan gitar dan suara dia bagai meresap ke dalam saraf. Darah terasa terus melonjak ke muka. Panas!
I'll be your crying shoulder,
I'll be love's suicide
I'll be better when I'm older,
I'll be the greatest fan of your life...
Oh my goodness! What has he done to me?! I'm falling head over heels for this man.
Lepas dia habiskan nyanyian yang menusuk kalbu tu dia angkat muka pandang aku. "I'm sorry for bothering you a lot, but I wonder if you could do me a favor?"
Jeda.
"Please open your window and pick up the rose."
Tiba-tiba video tu habis macam tu je. Aku kerut dahi. Kenapa tiba-tiba je ni? Aku alihkan pandangan pada manusia di belakang aku.
Dua-dua tayang muka terharu+blur. "Apa hal ni?"
Dia orang sengih makin lebar sebelum tunding jari ke arah tingkap bilik aku. Automatik mata aku terus terbuntang.
"Don't tell me...
"Aidan. Luar." Tak sempat aku habiskan ayat Salwa sambung cakap satu persatu. Aku terus tutup mulut dengan tapak tangan.
Oh mind blowing! Aidan Dzakirin never ceases to amaze me.

4 comments :

  1. Best. Aidan is soo sweet. Overdose. But I wonder apa yang Aidan dah buat sampai Fi marah dia? Nak baca previous post dah tak ada. Huwaa. I hate being curious T_T Btw, next en3 please? ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry apple. i didn't give any clue in the previous post either. thank u for reading. inshaa Allah i will update sooner : ]

      Delete
  2. YUP i hate being curious toooo...pliss miss writer...sambung ye...dalam tekaan sayala mungkin laa aidan kahwin dgn ex or ade hubungan ex die???ohh pliss writer tolong sambung lagii

    ReplyDelete
    Replies
    1. i will update until chapter 14 only. the rest will be in printed version inshaa Allah. nanti sy post next entry. thank u for reading : ]

      Delete